FORUM ZDRUŽENJA ATEISTOV SLOVENIJE (ZAS) Seznam forumov FORUM ZDRUŽENJA ATEISTOV SLOVENIJE (ZAS)
Objave uporabnikov foruma, komentarji, debate
 
 Pogosta vprašanjaPogosta vprašanja   IščiIšči   Seznam članovSeznam članov   Skupine uporabnikovSkupine uporabnikov   RSS Feed   Registriraj seRegistriraj se 
 Tvoj profilTvoj profil   Zasebna sporočilaZasebna sporočila   PrijavaPrijava 




OČRT SKICE ZA POLITIČNI PORTRET LENINA

 
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    FORUM ZDRUŽENJA ATEISTOV SLOVENIJE (ZAS) Seznam forumov -> Ateizem pri nas
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo  
Avtor Sporočilo
unix



Pridružen/-a: 28.01. 2009, 21:28
Prispevkov: 76
Kraj: MARIBOR

PrispevekObjavljeno: 19 Apr 2013 09:36    Naslov sporočila: OČRT SKICE ZA POLITIČNI PORTRET LENINA Odgovori s citatom

OČRT SKICE ZA POLITIČNI PORTRET LENINA

1. KONCEPTIVNI IDEOLOG REVOLUCIJE

Tega očrta ne bom začel na ustaljen način, kot se običajno začno podobni poskusi, se pravi z biografskimi podatki o rojstvu, mladosti, šolanju, ipd.

Začel bom s tezo, da je bil Lenin konceptivni ideolog Oktobrske revolucije in humanist.

Kaj pravzaprav pomeni sintagma »konceptivni ideolog«? Izraz se uporablja predvsem znotraj miselnega polja marksizma. Imamo dve vrsti ideologov, se pravi tistih, ki zastopajo in se borijo za določeno ideologijo. Ne bom se spuščal v analizo pojma ideologija, ker je tako večplasten in bogat, da daleč presega okvir tega očrta.

Prvi so konceptivni ideologi. To so misleci, običajno geniji, ki koncipirajo, razvijejo, »iznajdejo« neko ideologijo, nazore (recimo marksizem), ki se nato (bolj ali manj) udejanji v praksi. Marx in Lenin spadata med konceptivne ideologe.

Drugi so derivativni ideologi, praktiki, ki v družbeno stvarnost prenašajo, udejanjajo ideologijo, nazore, ki so jih razvili konceptivni ideologi. V to kategorijo spadajo politični voditelji, državniki, strankarski ideologi, ipd. Buharin, Trocki, Castro, Mao, Tito, Kardelj bi spadali v to kategorijo.

Lenin je bil enciklopedični mislec. Njegova dela iz sociologije, ekonomije, prava in politike obsegajo 55 knjig. Toda - in to je tisto, kar ga izdvaja od drugih velikih teoretikov – bil je, kot pred njim Marx, tudi - in predvsem - revolucionar. Njegova paradigma je bila: »brez revolucionarne teorije ni revolucionarnega gibanja«. Kot vodja največje revolucije XX. stoletja se je moral ukvarjati z organizacijo avantgarde – partije boljševikov. Partijo je razumel kot avantgardo delavskega razreda in je zavračal ideje o spontanosti revolucionarnih preobratov. O konceptu revolucionarne partije (kasneje so ta koncept poimenovali »leninska partija«) je pisal predvsem v delih Kaj storiti (1902), Korak naprej, dva koraka nazaj (1904), Otroška bolezen levičarstva v komunizmu (1920).

Lenin je lahko ustvarjalno nadaljeval in razvil Marxov opus prav zato, ker je ujel in sprejel njegov najbolj bistveni del: originalno revolucionarno nadaljevanje zgodovine in menjanje obstoječega, kot zgodovinske meje, v skladu s konkretnimi zgodovinskimi danostmi.

Zgodovina se ne ponavlja , zato je dogmatično in protizgodovinsko izkušnje ene revolucije prenašati mehanično na povsem spremenjene okoliščine drugje in v drugačnem času. Lenina je zato treba brati in razumeti leninsko.

Prav tak, skoraj religiozni dogmatizem je značilen za obdobje stalinizma, ko so tako Marxa kot Lenina spremenili v zbirko dogem, katerih avtentična eksegeza je bila pridržana Stalinu kot pontifex maximus-u marksizma-leninizma. Zato tudi nobena »revolucija« v vzodnoevropskih državah ni bila avtentična in je bila že vnaprej obsojena na propad.

Lenin je kot vodja revolucionarne partije boljševikov stal novembra (po starem ruskem koledarju oktobra) 1917 pred nemogočo misijo: kako izvesti socialistično revolucijo v eni najbolj zaostalih držav v Evropi? Dobro je namreč poznal Marxova opozorila (za razliko od njegovega naslednika, polpismenega in neizobraženega nekultiviranega Stalina), da je lahko nasilje le babica revolucije, ne pa njen smisel in vsebina in da so za revolucijo po imanentni logiki kapitalizma »zrele« samo najbolj razvite kapitalistične države.

Na temelju svojih teoretičnih analiz je prišel do spoznanja, da v kolikor so razredni antagonizmi v družbi zaostreni in mednarodne razmere konfliktne, lahko proletarska revolucija računa na uspeh.

Oba pogoja sta bila leta 1917 izpolnjena: razredni antagonizmi so bili v carski Rusiji zaostreni do vrelišča, še posebej od nemirov spomladi tega leta (februarska revolucija). Tudi mednarodne razmere so bile voda na njegov mlin: prva svetovna vojna je trajala že tri leta, vojaki in ljudje v vojskujočih državah, še posebno v Zahodni Evropi, so imeli dovolj vojnih grozot, pomanjkanja in družbenega kaosa. Lenin je verjel, da bo Oktobrska revolucija iskra, ki bo zanetila požar svetovne socialistične revolucije. Ključna pri tem je bila zaradi svoje razvitosti in politične teže Nemčija. Toda Bavarska sovjetska republika je hitro propadla, kot malo kasneje tudi Madžarska republika sovjetov.

S tem je bilo sanj o svetovni revoluciji konec.

Zdaj so bili boljševiki na čistini in so stali pred zgodovinsko dilemo: ali nadaljevati revolucijo in poskušati graditi socializem v izolirani, zaostali državi, obkroženi s sovražnim imperialističnimi sosedi, ali pa odnehati in se vrniti v uhojene poti demokratičnega parlamentarizma in večstrankarskega predstavniškega sistema.

Lenin je stavil na prvo opcijo. In stavo dobil. Vsaj začasno.

Če bi skušali izdvojiti kakšno potezo Leninovega miselnega in filozofskega profila, bi jaz osebno izdvojil njegovo izjemno uporabo logike in gnoseologije, kar tvori racionalno jedro njegovega duhovnega profila. Tu je morda mesto, da razčistimo neko napačno predstavo o tem, da Leninov racionalizem pomeni utapljanje človekove osebnosti v stroju stroge racionalnosti materialne produkcije, kjer ni prostora za humanost. Lenin se je zavedal, da je ta racionalnost otrok kapitalističnega načina proizvodnje, za katero je že Marx ugotovil, da poraja razmere, kjer se delavec počuti nesvobodnega in odtujenega svojemu bistvu. Zato je nenehno prihajal v idejne spore s Trockim, Buharinom in predvsem s Stalinom, ki so videli ideal sovjetske države v centralnem planiranju, ki ga izvaja Partija kot utelešenje »zgodovinskega uma«.

Ni se boril samo proti izkrivljanju genuinih Marxovih idej o socializmu kot humanizmu znotraj svoje partije, ampak tudi proti njegovim mednarodnim idejnim nosilcem in vsebinam, izraženim v empiriokriticizmu, scientizmu in neopozitivizmu. Srčika njegove kritike je bila obramba humanizma, kot osrednje Marxove preokupacije, brez česar revolucija izgubi svoj raison d'etre, svoj humani smisel. Medtem ko primitivni epigon Stalin verjetno Hegla sploh ni poznal iz prve roke, ga je Lenin studiozno proučeval sredi vihre 1. svetovne vojne. Zapiski tega študija so bili kasneje zbrani v znamenitih Filozofskih zvezkih. To je Lenin v najboljši izdaji: medtem, ko se je večina drugih filozofov in predvsem revolucionarjev ukvarjala s strategijo in taktiko boja, je Lenin sredi najhujše vihre 1. sv. vojne študiral Hegla, ne pa morda Clausewitza ali Machiavellija, kot bi bilo samo po sebi razumljivo.

Oborožen s teorijo, je Lenin uspešno zavrnil izkrivljeno pojmovanje, da je ruska pot v socializem čisti unikum, specifična in zato zanjo marksizem ni uporabljiv (kot so trdili eserji in narodnjaki), zavrnil je levičarstvo (R. LUXEMBURG in K. LIEBKNECHT), ekonomistično-sociologistični pristop »ortodoksnih« (F. MEHRING in K. KAUTSKY), pa tudi hipotezo o »permanentni revoluciji«, ki jo je zagovarjal sicer veliki teoretik in mislec Trocki, še posebej tisti njen del, ki je zahteval, da se proletariat po zmagi obrne proti kmetom in kulakom.

Vsem tistim, ki Lenina prikazujejo kot krvavega vodjo Oktobrske revolucije, ki je radikalno obračunal z nasprotniki, naj spomnim na Wellsovo oznako Lenina kot »kremeljskega sanjača« (H.G WELLS: Russia in the Shadows, 1920), ki sanja o tem, kako zaostalo Rusijo preoblikovati v državo z visoko kulturo in humanimi medčloveškimi odnosi. Štirinajst let kasneje ga je označil ne več za sanjača, ampak za vizionarja in »zares velikega človeka«.

Še nekaj kaže na popolnoma drugo podobo o Leninu, kot jo skušajo prikazati njegovi nasprotniki vseh provenienc. Ne samo, da osebnega življenja skoraj ni imel, bil je vzor skromnosti in humanih medčloveških odnosov. Ni obsojal človeških napak ljudi okoli sebe, ki jih je intelektualno presegal; o njem so rekli sodobniki, da mu nič človeškega ni bilo tuje.

Ni pa tudi prava slika, tista o Leninu – asketu, ki jo je po njegovi smrti skušala plasirati skozi filmske upodobitve in spomine sovjetska propaganda. Užival je skromne radosti življenja, ljubil je preprosto, tiho življenje, bil je navaden, preprost, na videz neopazen »tihi človek«, rad je imel umetnost, predvsem glasbo. Po pričevanju ljudi iz njegovega ožjega kroga je bil absolutno iskren in pošten, njegove sodbe o ljudeh in dogodkih so bile ostre, vendar pravične; bil je »nepopustljiv in zadržan«, dosleden in načelen. Po naravi je bil optimist (sicer sploh ne bi poskušal kaj tako nemogočega, kot je revolucija v zaostali Rusiji!). Njegova ravnanja in dela so bila v skladu s tistim, kar je govoril in oznanjal, kar je lastnost, ki jo lahko iščemo z lučjo pri belem dnevu pri politikih. Ker je bil sam živ zgled vrlin, ki jih je zastopal, mu je to dajalo vso moralno pravico, da je enako terjal tudi od drugih.

Predvsem je pri ljudeh cenil ustvarjalnost in originalnost. Čeprav je bil verjetno najbolj razgledan človek v takratni Rusiji, se je pustil učiti in učil je druge.

Človek, ki je imel neomejeno oblast v državi, čigar beseda je bila zakon, je spal na železni postelji, leta in leta je nosil isto ponošeno obleko in čevlje, ni živel v razkošnem dvorcu, ampak v skupnem bivališču, ki je delilo isti hodnik s sostanovalci. Kakršenkoli privilegij je bil izven njegovega moralno-etičnega horizonta. Knjige si je sposojal v javnih knjižnicah in jih bral ponoči, da ne bi kršil pravila moskovskih knjižnic o vračanju.

Po zmagi revolucije 7. novembra zjutraj je enostavno odkorakal iz dvorca Smolni (sedež revolucije) in se s tramvajem odpeljal do stanovanja prijatelja, da bi se spočil. Ta epizoda odkriva ne samo njegovo skromnost, ampak tudi popolno pomanjkanje zavedanja pri njegovih sotovariših o vrednosti in pomembnosti njegovega življenja, saj ni imel nobenega spremstva.

Bil je filantrop, rad je zahajal med ljudi in bil je izvrsten poznavalec in ocenjevalec njihovih osebnosti. Bil je tedne in tedne potrt, če se je moral raziti s svojimi prijatelji ali sodelavci. Nemška revolucionarka in prodoren mislec Clara Zetkin je o njem zapisala tudi tole: »Kako iskreno in vroče ljubi delovne ljudi, pa obstajajo ljudje, ki imajo tega človeka za hladen razumarski stroj, razumejo ga kot suhega fanatika formul, ki pozna ljudi zgolj kot 'zgodovinske kategorije' in se hladno igra z njimi kot z žogicami.« Gorki opisuje prizor, ki sploh ni bil osamljen, ko so v letih hude lakote kmetje pošiljali Leninu pakete s hrano: vedno jih je razdelil otrokom, čistilkam in bolnikom.

Onkraj njegovega razumevanja medčloveških odnosov je bilo kakršnokoli vmešavanje v osebno življenje drugih.

Če vse naštete Leninove osebnostne lastnosti, stil vodenja, komuniciranje s sodelavci in sploh ljudmi obrnete za 180 stopinj, če jih sprevržete v njihova nasprotja – potem dobite moralno-etični in psihološki profil njegovega naslednika – Stalina. Človeka, ki je umazal in korumpiral idejo socializma in marksizma z leninizmom vred za naslednjih sto let.

Toda Leninov koncept humanizma ni bil abstraktni humanizem »pomaganja revežem«, dobrodelnih akcij zbiranja pomoči, usmiljenja do trpečih, bil je usmerjen dosti širše – v osvoboditev človeka izpod nehumanih razmer, ki jih poraja izkoriščevalski kapitalizem. Za ta visoki cilj se je boril celo življenje na več frontah: ekonomski, socialno-politični in vrednostno-normativni. Teoretično je osmislil pot do cilja skozi več faz: najprej odprava vsakršne eksploatacije; zgraditev materialne podstati; na bogati materialni osnovi izgradnja humanih odnosov med ljudmi. Žal mu je uspela le prva faza, pa še ta se je pod Stalinom povampirila v pogosto hujše izkoriščanje in brezpravje, kot je vladalo pred revolucijo.

Leninu kot ideologu revolucije najbolj očitajo, da je hotel izgraditi družbo, kjer bi se posameznik utopil v kolektivu, skratka nehumani kolektivizem (ki ga je kasneje Stalin res poskušal uvesti na silo). Tudi ta očitek ne drži. Za Lenina kolektivizacija ne pomeni subordinacijo individua kolektivu, ampak nasprotno: svoboden razvoj osebnosti v duhu tistega, kar je Marx zapisal v Komunističnem manifestu (»združevanje, v katerem je svobodni razvoj vsakega posameznika pogoj svobodnega razvoja za vse.«).

Protislovja med osebnimi in družbenimi interesi bodo ostala še dolgo, svojo ostrino bodo izgubila šele v komunizmu, kjer »pravila skupnega dela preraščajo v navado komunistične discipline in komunističnega dela,« je pisal.

Leninovo razumevanje svobode je bilo podobno kot pri Marxu: vsak ekonomski boj se neizogibno spremeni v politični boj in socialna demokracija mora neločljivo povezati prvo in drugo v razredni boj proletariata.

Njegovo pojmovanje vloge države po revoluciji je bilo v diametralnem nasprotju s tistim, kar se je dogajalo kasneje v stalinizmu. Medtem ko je Lenin menil, da potem, ko ni več razrednega sovražnika, izgine tudi potreba po »posebni sili za represijo« in »v tem smislu začne država odmirati,« je Stalin krepil državo. Kolikor bolj postaja samo izvrševanje funkcij državne oblasti čedalje bolj vseljudsko, toliko manj je potrebna ta oblast. Lenin ni bil utopist in je dobro vedel, da se država ne more ukiniti z dekretom, toda nakazal je smer. V luči razmer pri nas je zabaven tale njegov preblisk: »proces debirokratizacije pomeni tudi uničenje parlamentarizma in spreminjanje predstavniških ustanov iz brbljalnic v delovne ustanove, ki bodo naučile najširše sloje upravljati družbo«. Imel je jasno vizijo deprofesonializacije političnih funkcij, kajti, ko pa se bodo vsi naučili upravljati (do zadnje kuharice, je rekel) in bodo v resnici samostojno upravljali družbeno produkcijo, samostojno uresničevali evidenco in kontrolo, bo nujnost spoštovati enostavna, osnovna pravila sleherne človeške skupnosti kaj hitro postalo navada.

Leninov odnos do družine in sploh do razmerja med spoloma je precej drugačen od tistega, ki se običajno prikazuje. Pravi, da se v ljubezni »manifestira ne le tisto, kar je po naravi dano« (biološko), »temveč tudi tisto, kar je prispevala kultura« in interesi družbene celote. Lenin ni bil ne za asketizem ne za »svobodno ljubezen«, kot so mu pogosto neupravičeno očitali. Zapisal je: »ne menih, ne don Juan in tudi ne filistrstvo kot srednja pot.« Jasno je, da se je zavzemal za enakopravnost med spoloma (kar v tistih časih ni bilo samo po sebi umevno!), za zvezo, ki temelji na ljubezni in spoštovanju, brez religioznih in drugih predsodkov.

Bil je proti religiji, kot »eni od oblik duhovnega zatiranja« (»opija za ljudstvo«), vendar ni rušil cerkva in zapiral duhovščine, kot kasneje Stalin. Vedel je namreč, da se religije ne da odpraviti s silo; odpraviti je treba razmere, ki porajajo religijo.

Lenin je ljubil in cenil umetnost, vendar seveda kot revolucionar, ki je vodil revolucijo, ni imel časa, da bi se ji posebej posvečal. Lunačarskemu je nekoč rekel: »Hudo mi je bilo, ker nisem in ker ne bom imel časa, da bi se ukvarjal z umetnostjo.« Zavedal se je svojih deficitov in mu ni padlo na pamet, da bi kompetentno sodil o umetniških delih , dajal zavezujoča mnenja ali počel neumnosti, ki jih je kasneje počel neizobraženi in primitivni Stalin, ki je vedel vse o vsem. Leninu ne moremo očitati vulgarizacije umetnosti v smislu, da bi jo razumele množice; obratno, množice je treba kulturno dvigniti, da bodo razumele umetniške izpovedi, je zahteval. Bil je proti elitizmu pa tudi proti profaniranju umetnosti v stilu 'kruha in iger' in je pripomnil, da si »naši delavci zaslužijo kaj več kakor igre, pridobili so si pravico do resnično velike umetnosti, vendar seveda s pogojem, da je vprašanje kruha rešeno.«

Gotovo je, da za časa njegovega življenja ni prišlo do takšnih deviacij v obravnavanju umetnosti, kot je socrealizem, ki je bil le lakirovka obstoječe socialistične stvarnosti in do intervencij nekompetentnih aparatčikov v svobodo umetniške ustvarjalnosti. Ni naključje, da ogromen umetniški potencial ruskih ljudi ni dal pod Stalinom niti enega svetovno pomembnega umetniškega dela. Stalin ni uničeval ljudi samo fizično, kastriral jih je tudi duhovno za 60 let.

Če sodimo ljudi po delih, ne po besedah, lahko brez pretiravanja rečemo, da je bil Lenin s svojim življenjem brez škandalov, madežev in padcev eden največjih humanistov. Komunizem je Lenin pojmoval kot konkretno aktivistični humanizem. Visoke moralno-etične kvalitete (kakršne so bile lastne njemu in njegovim najožjim sodelavcem, brez Stalina, seveda!), skupaj s permanentnim družbenim nadzorom, je videl kot branik pred razdiralnimi deformacijami voditeljev in celotnih vodstev, ki bi pripeljale do tega, da bi se revolucionarni boj sprevrgel v boj za ozke interese klik in posameznikov. Kot bomo videli v nadaljevanju, se je Lenin zavedal realne nevarnosti takšnega razvoja dogodkov in jih skušal preprečiti, toda prehitela ga je bolezen in smrt. Kot je pokazala zgodovina, so se njegove najhujše more uresničile v najbolj pošastni obliki.



2. VODJA REVOLUCIJE

Po pravici nekateri štejejo Lenina za najbolj sposobnega vodjo oborožene revolucije, kar jih poznamo.

Menim, da je to lahko postal, ker je bil antidogmatik. Ni sprejemal Marxovih del kot dogme, kot nekaj končnega in nespremenljivega. Uporabil jih je kot temelj, na katerem je gradil in to v vseh treh smereh: v filozofiji, ekonomiji in sociološko-političnem delu.

Lenin se je skrbno teoretično pripravil na vlogo vodje Oktobrske revolucije. Njegovo izhodišče je bilo, da je politična linija marksizma kot svetovnega nazora proletariata in teoretične osnove socialistične humanizacije človeških odnosov »neločljivo povezana z njegovimi filozofskimi temelji.« V največjih knjižnicah po Evropi je kot politični emigrant opravil temeljit študij filozofije.

Medtem ko so bili eserji (socialni revolucionarji) in menjševiki zadovoljni z rezultati februarske revolucije, saj je odnesla carja in se je pričela vzpostavljati buržoazna demokracija, je bil Lenin na temelju svojih analiz drugačnega mnenja. Proti svojim stališčem je imel mnogo nasprotnikov tudi v svojih vrstah. Menili so, da je treba začasno vlado eserja Kerenskega kritizirati, ne pa rušiti, niso verjeli v možnost revolucije v izolirani državi. Stalin je bil do sredine aprila 1917 samo za pritisk na vlado z demonstracijami in za paktiranje z menjševiki. Lenin še iz tujine meri pulz revolucionarnega vrenja v domovini in ga analizira v znamenitih Pismih od daleč. V njih je odločen in za večino svojih partijskih tovarišev preveč radikalen: »Popolno nezaupanje, nikakršna podpora vladi; posebej je sumljiv Kerenski; oboroževanje proletariata – edina garancija, nujne volitve v Petrograjsko dumo, nikakršnega zbliževanja z drugimi partijami«, je pisal. Zavedal se je posledic drobnoburžoaznih iluzij in vdora v partijo sicer dobrodušnih, a neukih ljudi s svojim nalezljivim patriotičnim entuzijazmom. Plaval je proti toku, skoraj edini je razumel logiko revolucije. Medtem ko so drugi verjeli, da mora proletariat postati večina in da bodo šele takrat zreli pogoji za revolucijo, je Lenin brezkompromisno in trdoglavo trdil: »Kdor pričakuje 'čisto' socialno revolucijo, ta je ne bo nikoli dočakal. Ta je revolucionar le v besedah, ki ne razume dejanske revolucije.« Govoril je, da bo člen v imperialistični verigi počil prav na ulicah Petrograda in Moskve.

Medtem ko je štel diktaturo proletariata za skupno vsem socialističnim revolucijam, je bil daleč od tega, da bi vsiljeval ruske izkušnje drugim, kar je pozneje počel Stalin.

Še na 6. kongresu v začetku julija 1917 je Buharin dvomil, da bodo kmetje podprli revolucijo, Preobraženski pa je ponavljal tezo o nemožnosti revolucije v eni državi.

Med julijem in septembrom 1917 je revolucija dozorela. Iz ilegale jo Lenin usmerja s članki (posebej je pomemben 'Katastrofa, ki grozi in kako se boriti proti njej' iz septembra). Medtem ko se na julijskih demonstracijah še ni postavljalo vprašanje prevzema oblasti, Lenin zdaj lansira parolo: 'Vsa oblast sovjetom! Dol z začasno vlado!' Stvari se naglo radikalizirajo. Politika se preseli na ulico, ta pa po pravilu vodi anarhistično politiko. Zdaj se je pokazal Leninov voditeljski genij, ko je stihijsko nezadovoljstvo množic usmerjal in ga preoblikoval v materialno moč revolucije. Spoznal je, da logika revolucije ne trpi »igre s formalnostmi«, kot je imenoval prepire okoli začasne Dume. Ni bil a priori proti kompromisom, sprejemal pa je samo take, ki ne rušijo samih temeljnih ciljev revolucije. V teh turbulentnih in usodnih dneh ni bilo nikogar drugega, ki bi znal tako ostro ločiti iluzije neizživete mase v formalno demokracijo od moči Partije, ki ima jasen cilj. Pristajal je tudi na ceno državljanske vojne, rekoč, da se stvarne bitke ne dobivajo med parlamentarci, ampak v realnih borbah.

Vedeti moramo, da sovjeti v tistih časih niso bili povsod, pa niti pretežno v rokah boljševikov, zato so prevladovale težnje, da se počaka na Ustavodajno skupščino. Potem, ko je izvedel, da vlada namerava Petrograd predati sovražniku, Lenin zahteva vso oblast sovjetom, ne glede na to, ali imajo v njih boljševiki večino in poziva na vstajo v Petrogradu. Celo večina boljševikov je kolebala in se zavzemala, da dileme okoli prevzema oblasti reši kongres sovjetov. V pismu CK z dne 1.10. 1917 Lenin takšne ideje označi za »otroško igro s formalnostmi«, ki je enaka izdaji revolucije.

Čas se je v oktobru zgostil, dogodki se odvijajo bliskovito in tu je Lenin ponovno pokazal ves svoj voditeljski genij. »Da bi uspela«, pravi, »se mora vstaja opirati ne na zaroto, ne na partijo ampak na najnaprednejši razred. To je prvo. Vstaja mora sloneti na revolucionarnem poletu naroda. To je drugo. Vstaja se mora opreti na takšen prelom v zgodovini vse močnejše revolucije…ko so kolebanja v vrstah sovražnika in vrstah šibkih, nedoslednih, neodločnih prijateljev revolucije najmočnejša. To je tretje.«

Tu je morda mesto, da omenim zanimiv dogodek, ki osvetljuje Leninov značaj bolj kot dolgi opisi.
Ko je bila na CK RSDDP(b) 24. 10 (po našem koledarju) izglasovana resolucija o oboroženi vstaji, sta člana CK, nasprotnika oborožene vstaje Kamenjev in Zinovjev objavila svoje nestrinjanja z resolucijo v izvenpartijskem listu »Novaja žizn« (Novo življenje) in s tem razkrila sovražniku boljševiške nakane. Ker CK ni sledil njegovemu predlogu po njuni izključitvi iz partije, je Lenin v pismu Sverdlovu zapisal: »Če vi (+Stalin, Sokolnikov in Džerzinski) v zvezi s primerom Zinovjeva in Kamenjeva zahtevate kompromis, podajte proti meni predlog, da se primer preda partijskemu sodišču.« Kljub temu, da je šlo za veleizdajo, ki bi lahko ogrozila revolucijo, ni proti njima razen partijske sankcije podvzemal drugih in je do smrti sodeloval z njima in jima zaupal najvišje položaje v partiji in državi. Takšen je bil Lenin.

Pismo članom CK, napisano na predvečer revolucije dne 24. oktobra (6. novembra po našem koledarju), nam odkriva več stvari. Prvič, je dokument o dramatičnosti trenutka, ko je bilo na kocki vse. Drugič, kaže na Leninovo pravilno presojo položaja »v hodu«, v realnem času, ko ni časa za konsultacije in študij iz časovne retrospektive. Tretjič, odkriva nam Leninov nenadkriljiv smisel za strategijo, taktiko in metode revolucionarnega boja.

Za okus bom navedel nekaj odlomkov iz tega slavnega dokumenta.

Tovariši!
Te vrstice vam pišem štiriindvajsetega zvečer ; situacija je neverjetno kritična. Jasno je kot beli dan, da je zdaj vsako oklevanje z vstajo dejansko isto kot smrt.
Z vsemi silami se trudim, da prepričam tovariše, da zdaj vse visi na nitki, da so na dnevnem redu vprašanja, ki jih ne rešujejo konference, niti kongresi (pa čeprav kongresi sovjetov), ampak izključno narodi, boj oboroženih množic.
/…/Za vsako ceno je treba danes zvečer, ponoči aretirati vlado, potem ko bodo razoroženi (poraženi, če se bodo upirali) junkersi, itd.
Ne sme se čakati! Lahko izgubimo vse!
Prevzeti oblast takoj – pomeni obraniti narod (ne kongres, ampak narod, vojsko in kmete v prvem redu) pred vlado Kornilova, ki je nagnala Verhovskega in skovala drugo Kornilovo zaroto./…/
Vsi rejoni, vsi polki, vse sile se morajo nemudoma mobilizirati, da tako pošljejo delegacije v Vojnorevolucionarni komite, v CK boljševikov in da uporno zahtevajo: v nobenem primeru ne puščati oblast v rokah Kerenskega in komp. do petindvajsetega, nikakor; stvar se mora odločiti ta večer ali ponoči.

Zgodovina ne bo oprostila revolucionarjem, ki bi lahko zmagali danes (in gotovo bodo zmagali danes), a so tvegali da do jutri izgube mnogo, tvegali, da izgube vse.
/…/
Bilo bi usodno ali pa čisti formalizem čakati na negotovo glasovanje 25.oktobra (7.11.); narod ima pravico, dolžan je, da takšna vprašanja rešuje s silo, ne pa z glasovanjem; narod ima pravico in je dolžan, da v kritičnih trenutkih revolucije daje smer svojim predstavnikom, pa celo svojim najboljšim predstavnikom, ne pa, da jih čaka.
To je pokazala zgodovina vseh revolucij in zločin revolucionarjev bi bil brezmejen, če bi zamudili trenutek, a vedeli so, da je od njih odvisna rešitev revolucije, predlaganje miru, rešitev Petrograda, rešitev ljudi pred lakoto, izročitev zemlje kmetom.
Vlada koleba. Treba jo je dotolči za vsako ceno!
Oklevanje v akciji je isto kot smrt.«

Premišljeno tveganje se je izplačalo. Leninove analize so se pokazale še enkrat pravilne. Naslednji dan je zmagala Oktobrska revolucija.

Takšno načelno in na analizah dejanskega stanja in okoliščin temelječe vodenje, vstaje je pripeljalo do zmage revolucije in 7. novembra je lahko objavil: «Začasna vlada je padla. Državna oblast je prešla v roke organa Petrograjskega sovjeta delavskih in vojaških deputatov – Vojnorevolucionarnega komiteja…Stvar, za katero se je narod boril: neodložljivo predlaganje demokratskega miru, ukinitve fevdalne lastnine nad zemljo, delavsko kontrolo nad proizvodnjo, ustanovitev sovjetske vlade, ta stvar je zagotovljena.«

Lenin postane prvi predsednik vlade (Sovjeta narodnih komisarjev, SOVNARKOMA). Zdaj se je lotil ustvarjanja in krepitve sovjetske države, izgradnje socialistične družbe, obrambe domovine pred notranjimi in zunanjimi sovražniki.

Kako so se usodni in zgodovinski dekreti, ki so preobrazili največjo državo na svetu (in ki jih je pisal lastnoročno Lenin) razlikovali od dolgoveznih, nerazumljivih in patološko hipertrofiranih pravnih tekstov, ki jih skoraj sto let kasneje producira naša legislativa, bom pokazal na primeru dekreta o zemlji in dekreta o miru!

Dekret o zemlji (sprejet 8. novembra 1917) ima štiri točke. Prva se glasi: »Fevdalna lastnina na zemlji se ukine takoj in brez kakršnekoli odkupnine.« S to potezo peresa so dobili ruski mužiki 163 milijonov hektarov zemlje!

Dekret o miru ima tri strani. Zanimiv je tale odstavek: »Vlada ukinja tajno diplomacijo in s svoje strani izraža trden namen, da vodi vse pogovore popolnoma javno pred celim narodom ter pristopa takoj k popolni objavi tajnih sporazumov, ki jih je vlada fevdalcev in kapitalistov ratificirala in sklenila od februarja do 25. 10. 1917. Vsa določila tajnih sporazumov, kolikor služijo – kot je bilo v večini primerov – pridobivanju koristi in privilegijev ruskih fevdalcev in kapitalistov, ohranjanju ali povečanju velikoruskih aneksij, vlada proglaša brezpogojno in takoj, kot razveljavljena.«

Lenin je dobro poznal pomen bank za nacionalno gospodarstvo, pa tudi okoliščino, da je Pariška komuna 1871 propadla prav zaradi tega, ker ni takoj nacionalizirala bank, zato napake mlada sovjetska država ni smela ponoviti. Tik pred koncem leta 1917 so bile z dekretom podržavljene vse banke (katerih kapital je presegal 5.000 rubljev ali mesečni dohodek 500 rubljev). Hkrati s podržavljenjem je anuliral vse notranje in zunanje dolgove.



Tej nacionalizaciji je sledilo podržavljenje velikih podjetij, železnic, pomorskega in rečnega prometa.



Leninov stil vodenja revolucije je bil čisto nasprotje Stalinovemu. Lenin je bil pogosto tarča napadov na partijskih kongresih, vendar nikoli ni izvajal nobenih represalij proti kritikom. Odločali so z majorizacijo in večkrat je ostal v manjšini. Še pred revolucijo, ko je v vodstvu partije bil preglasovan o zanj in za partijo zelo pomembnem vprašanju, je enostavno dejal, da bo izstopil iz partije in ustanovil svojo. Njegova metoda je bila prepričevanje, zmagoval je močjo argumentov, ne z argumentom moči, kot kasneje Stalin.

Čeprav so delali velike napake v usodnem letu 1917 je Kamenjevu, Zinovjevu in drugim pristašem »desne opozicije« te grehe tovariško oprostil, leto dni kasneje pa Buharinu in »levi opoziciji«. Ni bilo nobenih sankcij. Dve leti kasneje je ponudil roko sprave t.i. »delavski opoziciji« pod vodstvom Šljapnikova in Kollontajeve; zahteval je le, da se odrečejo svojih zastranjevanj, kar so tudi storili. Ko se je proti koncu leta 1922 v politbiroju pojavilo vprašanje Leninovega nasledstva, mu ni bilo treba ustanavljati svoje frakcije, ker si je s svojo avtoriteto in močjo prepričevanja vedno zagotoviti večino za svoje predloge.

Čeprav je Trocki večino časa do začetka leta 1917 preživel izven Rusije in so njegova stališča bila neredko nasprotna Leninovim, saj je pripadal menjševikom, ga je maja 1917 Lenin brez pogojev povabil v boljševiško partijo in mu ponudil vodilne položaje. Preprosto je pozabil na stare spore in razhajanja.

Kaj takega je bilo za časa Stalina nezamisljivo.

Dvajset let kasneje, ko je bil že trdno v sedlu, je Stalin obglavil Rdečo armado tik pred napadom Hitlerjevih hord na SZ. Brez razloga je dal pobiti tri od petih maršalov, 13 od 15 komandantov armad, 8 od 9 admiralov, 50 od 57 poveljnikov korpusov, 154 od 186 divizijskih poveljnikov, 16 od 16 armadnih komisarjev in 25 od 28 komisarjev korpusov.

Usoda 24 članov leninskega CK, izvoljenih na kongresu partije leta 1917, ki so na svojih ramenih nosili vso težo revolucije, je bila naslednja:

1. Lenin umrl
2. Kamenjev ustreljen
3. Trocki umorjen po Stalinovem ukazu
4. Stalin
5. Zinovjev ustreljen
6. Sverdlov umrl
7. Nogin umrl
8. Rikov ustreljen
9. Buharin ustreljen
10. Bubnov ustreljen
11. Uricki ubit po Stalinovem ukazu
12. Miljutin ustreljen
13. Kolontajeva umrla
14. Krestinski ustreljen
15. Aretm umrl
16. Dzeržinski umrl
17. Jofe samomor pod pritiskom
18. Muralov ustreljen
19. Sokolnikov dolgo zaprt v GULAGU
20. Smičga ustreljen
21. Šaumjan ustreljen
22. Berezin ustreljen
23. Stasova zaprta
24. Lomov ustreljen

Leninova žena Krupska je leta 1927 izjavila: »Če bi Iljič danes še živel, bi ga Stalin gotovo vtaknil v ječo.«

Da bi dobili medlo sliko strahotne razsežnosti Stalinovih čist, so ilustrativni tile podatki:

Iz zanesljvih virov, objavljenih po razpadu SZ leta1990, lahko razberemo, da je bilo pobitih 800.000 zapornikov, okoli 1,7 milijonov žrtev je bilo v Gulagih in kakšnih 390.000 žrtev med prisilnimi preseljevanji kulakov – kar znese skupaj kakšnih 3 milijone uradno zabeleženih žrtev.

Samo med 2. svetovno vojno so sile NKVD postrelile 158.000 svojih vojakov, ki so jih obdolžili dezerterstva!

Če seštejemo vse žrtve, za katere je kriv Stalin v času svoje strahovlade, pridemo do grozljive številke 20 milijonov. To je tako, kot bi pobili vse prebivalce bivše Jugoslavije…

Še za časa njegovega življenja, ko je bil hudo bolan, so se začeli boji za oblast. Najprej so Zinovjev, Kamenjev in Stalin ustanovili triumvirat proti Trockemu. Oba sta to katastrofalno odločitev plačala z glavo – pa tudi Trocki.

Danes se pogosto postavlja vprašanje, ali bi bilo drugače, če bi Lenin še živel, recimo deset let? To so retorična vprašanja, ki nimajo odgovora. Če pa kljub temu tvegam odgovor, bi dejal, da bi verjetno šel razvoj v SZ po drugi poti. Morda bi na koncu revolucija vseeno doživela svoj termidor, toda prepričan sem, da bi bilo manj nedolžnih človeških žrtev in sploh trpljenja ruskih ljudi.



3. NAPAKE IN STRANPOTI

Po moji oceni je bila največja in usodna napaka Lenina ravnanje v zvezi s Stalinom.

Prvič je naredil napako, ko ga je predlagal za generalnega sekretarja VKP (b) le ta 1922. Sprva je bila ta administrativne funkcija relativno nepomembna, toda lokavi in z močjo obsedeni Stalin jo je spremenil v najmočnejšo funkcijo ne samo v partiji, ampak tudi v državi. Tako je začel nastavljati svoje podrepnike in zaveznike na pomembne položaje v partijskem aparatu, kar se je kasneje v frakcijskih bojih za oblast pokazalo kot odločilno.

Druga napaka je bila, da ga je predlagal za komisarja za narodnosti, kjer se je pokazal nasproti narodnostim v SZ za večjega Velikorusa in šovinista od vseh pravih Rusov.
To je že hitro obžaloval, saj se je Stalin pokazal kot povsem neprimeren za to funkcijo zaradi svoje grobosti in netolerantnosti. Kaplja čez rob Leninove potrpežljivosti je bil incident ob t.i. »gruzijskem vprašanju«.

V gruzijski partiji je prišlo do notranjih nesoglasij in iz Moskve so poslali v Gruzijo partijsko komisijo, da zadevo razišče. V komisiji so bili Stalin, Dzeržinski. in Ordžonikidze. Lenin je bil ogorčen nad grobostjo (Ordžonikidze je celo udaril enega od funkcionarjev gruzijske partije) in šovinističnim obnašanjem članov komisije, predvsem Stalina.

Kljub prepovedi zdravnikov, se je Lenin osebno pozanimal za incident in v tej zvezi napisal za plenum CK RKP (b) tole pismo:

L. D. TROCKEMU

Strogo zaupno
Osebno

Spoštovani tovariš Trocki!

Nujno vas prosim, da prevzamete obrambo gruzijskega primera pred CK Partije. Zdaj stvar s 'preganjanjem' urejujeta Stalin in Dzeržinski, tako se ne morem zanesti na njuno nepristransost. Ravno nasprotno! Če bi Vi hoteli prevzeti njihovo obrambo, bi bil miren. Če vi iz kakršnihkoli razlogov ne boste privolili, mi vrnite vse dokumente. To bom za znak, da se ne strinjate z menoj.

Z najboljšimi tovariškimi pozdravi Lenin


Dve podrobnosti padeta pazljivemu bralcu v oči pri tem (in ostalih pismih, ki jih navajam). Prva je vljudno, spoštljivo naslavljanje z »Vi«, kar je malo neobičajno za komuniciranje med partijskimi tovariši. In druga je ton pisem, ki jih je Lenin pisal večini ostalih najožjih sodelavcev. Ta je opazno bolj tovariški in prisrčen, kot pa kadar se je obračal na Stalina.


Tretjič pa je usodno napako storil, da ni dosledno poskrbel, da bi Stalina odstranili z vplivnega mesta generalnega sekretarja CK. Proti koncu svojega življenja, ko je bil Lenin že hudo bolan, ga je vedno bolj skrbela usoda revolucije in trenja v vodstvu partije.

Z nelagodjem in čedalje večjim strahom je gledal, kako si brezobzirni, surovi in nekultivirani primitivec iz Gruzije pridobiva neomejeno moč v partiji in s tem v državi.

Da bi ga odstranil iz vodstva KP in sploh od vzvodov oblasti, je že hudo bolan od 23. do 26. decembra 1922 narekoval iz postelje svojima tajnicama Mariji Volodič in Lidiji Fotijevi »Pismo kongresu«, ki je danes poznano v zgodovinopisju kot »Leninov testament«. »Dodatek k Pismu z dne 24. decembra 1922« pa je narekoval šele 4. januarja 1923. To sta izredno pomembna politična dokumenta in imata ne samo zgodovinski, ampak tudi načelen pomen za nadaljnji tok dogodkov v SZ, za metode vladanja in smeri razvoja sovjetske družbe.

Prvo »Pismu kongresu« je bilo poslano Stalinu 23. decembra 1922, kot je zabeleženo v »Knjigi registracije pisem, zapisov in nalogov V.I. Lenina«. Stalin se je toliko bal teh pisem zaradi Leninovih ocen, ki so bila zanj porazne, da jih je skril pred kongresom KP. V uradnih zapisnikih sej Politbiroja in CK ni o teh pismih zabeleženega ničesar.

Dodatek z dne 23. in 24. decembra 1922 in 4. januarja 1923 s karakteristikami članov CK je Leninova žena N.K. Krupska po njegovi izrecni zahtevi predala članom CK šele po njegovi smrti 18. maja 1924., nekaj dni pred XIII. kongresom RKP (b).V zapisniku o predaji teh dokumentov je Krupska med drugim zapisala: »Med neobjavljenimi zapiski so zapiski od 24. do 25. decembra 1922 in od 4. januarja 1923, ki vsebujejo osebne karakteristike nekaterih članov CK. Vladimir Iljič je izražal veliko željo, da se s temi zapiski po njegovi smrti seznani naslednji partijski kongres. N. Krupska «.

Plenum CK, ki je bil 21. maja 1924 je potem, ko je poslušal poročilo komisije za sprejem Leninovih spisov, sprejel naslednji sklep: »V skladu z željo Vladimirja Iliča je treba s temi dokumenti seznaniti delegacije na kongresu s pripombo, da se ti dokumenti ne smejo razmnoževati, njihovo vsebino pa bodo delegacijam prenesli člani komisije po prejemu Iličevih spisov.«

Stalin je poskrbel, da Leninova želja ni bila spoštovana. Kongres je na njegov predlog sprejel sklep, da se pisma ne objavljajo z abotno obrazložitvijo »ker so bila namenjena kongresu in niso predvidena za tisk.«
To je notorna laž, saj je Lenin izrecno zahteval, da se pisma objavijo in da se z njimi seznanijo vsi delegati XIII.kongresa. Stalin, ki je bil po Leninovi smrti trdno v sedlu, je nenadoma spoznal, da po njem sega dolga Leninova roka še iz groba. Njegova usoda je visela na nitki. Ustanovljena je bila posebna komisija CK (Kamenjev, Zinovjev, Smirnov, Kalinin in Radek ), ki je imela nalogo da odloči, kaj z Leninovim testamentom. Stalin je bil seveda proti objavi. Neverjetno, toda podprli so ga vsi. Bajanov, eden od njegovih sekretarjev je kasneje opisal zgodovinski dogodek takole: »Vseh navzočih se je polastila mična zadrega. Stalin, ki je sedel na stopnicah govorniške tribune, se je počutil majhnega in ničevega. Čeprav se je znal obvladati, je bilo videti na njegovem obrazu, da se zaveda, da gre za njegovo usodo.«

Sklenjeno je bilo, da testamenta ne bodo prebrali na kongresu. Ironija usode je, da je dal Stalin veliko večino tistih, ki so ga usodno podprli na tej seji, kasneje pobiti. Edina ženska, ki se je po moško borila za objavo, je bila Krupska. Na avdienci pri Stalinu mu je jezno očitala, da je testament zatajil. Mehlis (kasneje šef politične uprave Rdeče armade) in Sircov (vodja orgbiroja KP) sta prisostvovala temu srečanju. Mehlis je kasneje povedal, da je Krupska Stalina glasno nadrla: »Svarim vas! Če ne boste dovolili branje dokumenta na partijskem kongresu, ga bom sama objavila, Jaz sem izvrševalec oporoke. Moram izpolniti nalogo, ki mi jo je Lenin zaupal na smrtni postelji!« Stalin ni črhnil nobene. Šele ko je odšla, je izbruhnil v ploho kletvic.
Krupska ni nikoli uresničila svoje grožnje. Ali moram posebej zapisati, da je Stalin dal umoriti obe priči tega dogodka: Mehlisa in Sircova…

Pisma je objavil časopis Komunist v svoji 9.št. kot posebno prilogo šele leta 1956 po XX. kongresu KP SZ, se pravi z več kot 30. letno zamudo! Svetovna javnost pa se je z njimi seznanila že leta 1924 in sicer v knjigi »Since Lenin died« Maxa Eastmana.

Skrivanja in laži pa niso motile Stalina, da ne bi uporabljal neprijetnih opisov Trockega, Kamenjeva, Zinovjeva Buharina in ostalih v njegovem obračunu z njimi.

Ker Dokumenti pri nas še niso bili v celoti objavljeni, navajam v nadaljevanju nekaj najbolj zanimivih odlomkov.

PISMO KONGRESU:

»Predvsem predlagam, da se poveča število članov CK na več desetin ali celo do sto. Mislim, da bi pri poteku dogodkov, ki ne bi bili povsem ugodni za nas (tudi s tem moramo računati), našemu CK pretile velike nevarnosti, če ne bi izvedli takšne reforme.«

»Nadalje želim predlagati kongresu, da bi ob določenih pogojih dal sklepom GOSPLANA zakonodajni značaj in v tem pogledu do določene meje in pod določenimi pogoji ugodil željam tovariša Trockega.«

Tole pa je Leninova karakteristika Stalina, zaradi katere je 30 let skrival pred svojo javnostjo Leninovo oporoko :

»Ko je tovariš Stalin postal generalni sekretar,je osredotočil v sojih rokah neizmerno oblast in nisem prepričan, da jo bo vedno znal zadosti preudarno uporabljati. Na drugi strani pa tovariša Trockega ne odlikujejo samo odlične sposobnosti/…/. Osebno je on morda najsposobnejši človek v sedanjem CK, pa tudi človek, ki je pretirano samozavesten in je preveč zaverovan v čisto na administrativno plat zadeve.«

Še bolj uničujoč in porazen pa je opis Stalinovih osebnih potez v DODATKU z dne 24. decembra 1922, kjer Lenin ugotavlja:

»Stalin je preveč surov in ta napaka, ki jo je mogoče prenašati med komunisti in v občevanju med nami, bo postala nevzdržna pri človeku na položaju generalnega sekretarja. Zato predlagam tovarišem, da razmislijo, na kak način bi premestili Stalina s tega položaja in o postavitvi na njegovo mesto drugega človeka, ki bi imel pred tovarišem Stalinom samo to prednost, da bi bil strpnejši, lojalnejši, vljudnejši in pozornejši do tovarišev, manj muhast, itd. Ta okoliščina se utegne komu zdeti kot nepomembna malenkost. Toda, če hočemo preprečiti razkol, če upoštevamo, kar sem napisal prej o medsebojnem odnosu Stalina in Trockega, menim, da to ni malenkost, ali pa je takšna malenkost, ki lahko dobi odločilen pomen.


Lenin
Zapisala L.F.
4. januarja 1923«

Še enkrat je imel Lenin prav. Vse njegove najhujše nočne more v zvezi s Stalinom so se uresničile.


Bolj ko se je bližala smrt, bolj se je Lenin razhajal s Stalinom, ne samo kot politikom in soborcem ampak tudi kot človekom. Njegov analitični genij je anticipiral poznejši razvoj dogodkov.

Stalin si je namreč samovoljno lastil vse več pravic pri odločanju o tem, koliko lahko Lenin zaradi svoje bolezni še sodeluje pri vodenju države in partije. Vedno bolj ga je načrtno izoliral in odrival od vsakodnevnih strateških odločitev in si jih prisvajal sam.
Ko je Lenin izdiktiral svoji ženi (po odobritvi zdravnikov!) 21. decembra 1922 kratko pismo Trockemu, je Stalin (ki ga je Plenum CK pooblastil za nadzor spoštovanja režima, ki so ga za Lenina predpisali zdravniki), je po telefonu poklical Krupsko, Leninovo ženo in jo grobo oštel in ji grozil s Kontrolno partijsko komisijo. Krupska je o tem 23. decembra s pismom obvestila Kamenjeva.
Ko je za prostaški izpad povedala možu, je Lenin nemudoma napisal Stalinu tole pismo, datirano 5. marca 1923 . Pismo se glasi:

Tovarišu Stalinu!

Strogo zaupno
Osebno
Kopija tovarišema Kamenjevu in Zinovjevu

Spoštovani tovariš Stalin!

Dovolili ste si, da ste na nesramen način poklicali mojo ženo po telefonu in jo zelo grobo ozmerjali. Čeprav Vam je dala besedo, da bo pozabila, kar ste ji rekli, sta kljub temu za ta dogodek od nje izvedela Kamenjev in Zinovjev. Ne nameravam tako na hitro pozabiti tega, kar je bilo storjeno proti meni, odveč pa je poudarjati, da smatram vse, kar je bilo storjeno proti moji ženi, bilo storjeno tudi proti meni. Zato Vas prosim, da sami presodite ali se strinjate s tem, da boste svoje besede preklicali in se opravičili, ali pa boste raje pretrgali odnose z nama.

S spoštovanjem Lenin

5. marec 1923 leta

To je bilo predzadnje pismo, ki ga je Lenih narekoval.
++++++++++++++++


Še eno epizodo iz Leninovega življenja moram omeniti, ker jo mnogi štejejo med njegove napake. Govorim seveda o krvavem zatrtju upora Kronštadskih mornarjev. Kronštadt je bil glavno pomorsko oporišče mlade sovjetske republike kakšnih 55 km od Petrograda in je branil pomorski dostop do njega. Ozadje upora je bilo ekonomsko (kot je vedno, v skladu z marksistično doktrino). Leta 1921 je že tri leta divjala državljanska vojna, Industrijska proizvodnja je drastično padla (recimo v rudnikih in tovarnah je dosegala le 20% predvojne, proizvodnja bombaža 5%, železa pa le 2%). Tudi kmetijska proizvodnja je bila prepolovljena, v letu poprej pa je bila še strašna suša, kar je povzročilo lakoto nevidenih razmer. Partija je bila prisiljena uvesti t.i. »vojni komunizem« z obsežnimi in nasilnimi rekvizicijami živeža. Samo v februarju 1921 je bilo zato več kot sto kmečkih uporov. Uprli so se tudi lačni delavci Petrograda, ki so jim znižali obroke hrane za 1/3 v desetih dneh.

Posadki dveh bojnih ladij (Petropavlovsk in Sevastopol) sta se sestali in sprejeli resolucijo s 15 zahtevami. Za boljševike sta bili še posebej nevarni in nesprejemljivi prva (nove volitve v sovjete) in sedma (ukinitev političnih komisarjev v Rdeči armadi). Detonator, ki je sprožil oboroženo reakcijo boljševikov, je bila aretacija komisarja Baltiške flote Kuzmina in predsednika Izvršnega komiteja VKP (b) v Petrogradu Vasiljeva. Trocki je zagrozil z ultimatom. Ko je ta potekel, je Rdeča armada 7. marca pod poveljstvom maršala Tuhačevskega (slavni maršal, ki ga je dal Stalin kasneje likvidirati) s 60.000 možmi napadla upornike. 17. marca so po hudih bojih in strašnih izgubah (padlo je 10.000 rdečearmejcev) prodrli v Kronštadt in ga dva dni kasneje v celoti zavzeli. Po zatrtju upora je bilo pred zid postavljeno kakšnih 2.000 upornikov, najmanj toliko pa poslano v taborišča. Lenin ni bil po zmagi prav nič triumfalistično razpoložen. Izjavil je, da je »Kronštadt razsvetlil realnost kot blisk«. Kot neposredna posledica teh dogodkov je bil opuščen vojni komunizem in uveden NEP.

O upravičenost krvavega obračuna z uporniki – dotedanjimi zvestimi vojaki revolucije - so se takoj začele diskusije v partiji in sploh v SZ, ki še do danes niso ponehale. Predvsem se vodijo žolčne razprave, okoli vprašanja, ali so upor organizirale tuje protirevolucionarne sile.

Sam Lenin ga je označil za zaroto Belogardistične armade in evropskih imperialističnih sil. Dejstvo je, da so bili na čelu upora anarhisti in slišale so se parole: »Dol z boljševiško tiranijo!« Politkomisarje so aretirali ali pa ustrelili na licu mesta.

Oborožen upor sredi najhujše državljanske vojne in sovražne obkrožitve ni nekaj, kar bi se jemalo z levo roko in urejalo s pogajanji in kompromisi.

Zelo prav je imel Trocki, ko je na Drugem kongresu Komunistične mladinske internacionale v Moskvi 14. julija 1921 dejal:

»Dva ali tri dni kasneje bi Baltiško morje odmrznilo in bojne ladje tujih imperialistov bi lahko vplule v pristanišča Kronštadta in Petrograda. Če bi bili takrat prisiljeni predati Petrograd, bi bila pot v Moskvo odprta, kajti med Petrogradom in Moskvo praktično ni obrambnih točk.«

Skoraj 20 let kasneje je dodal še tole: »Toda pripravljen sem priznati, da državljanska vojna ni nobena šola humanizma. Idealisti in pacifisti vedno obtožujejo revolucijo za »ekscese«. Toda bistvo je, da »ekscesi« izvirajo iz same narave revolucije, ki je sama po sebi »eksces« zgodovine. (L.D. Trocki: Kronštadtski upor, 1938)










4. LENINOVA DEDIŠČINA

Lenin je bil otrok svojega časa, kot smo vsi. Večina njegovih dejanj in spisov je vezana na konkretne zgodovinske dogodke. Ti so zastareli in imajo le še zgodovinsko vrednost.

Toda po moje je nekaj stvari v Leninovem opusu, ki so preživele njegov čas in predstavljajo njegovo dediščino v zakladnici človeške misli. Brez ambicij, da bi jih izčrpno našteval, sem izdvojil naslednje.

Leninova je hipoteza o imperializmu kot najvišjem (in zadnjem) stadiju kapitalizma. Prvi je zagovarjal možnost socialistične revolucije v eni sami, zaostali državi in razvil teze o socialistični državi kot »poldržavi«, ki mora pričeti takoj odmirati. Originalna je njegova teza o specifičnosti vsake revolucije in o škodljivosti vsiljevanja enega modela za vse. Na noge je postavil in teoretično osmislil »partijo novega tipa«, ki ji danes rečemo kar 'leninska partija.' Njegov prispevek k filozofskim vprašanjem presega njegov čas in lokalne razmere.

Je brez dvoma najbolj inteligenten in najbolj pronicljiv Marxov učenec in razvijalec njegovih idej. Lenin pa ni bil Marxov epigon, kot je bil Stalin, ki ni razumel globine Marxovih misli in lahko brez pretiravanja rečemo, da sploh ni bil marksist po vsebini, ampak se je le razglašal kot takega.

Marxa ni mogoče zoperstavljati Leninu, mogoče in nujno pa ga je Stalinu. Lenin bi bil prvi proti kanonizaciji njegovih idej in naukov, ki se je zgodila v stalinizmu, pa tudi po Stalinovi smrti v SZ.

Lukacz, Bloch in drugi izvirni marksistični misleci cenijo pri Leninu predvsem njegovo vztrajanje pri odkrivanju izvirnega Marxa, torej »mladega Marxa«, ki ga poznamo iz njegovih »zgodnjih del«. V tem kontekstu bi težko pritegnil Marcuseju in drugim iz Frankfurtskega kroga o organski povezavi stalinizma z leninizmom, ali celo geneze stalinizma v leninizmu. To tezo odklanjajo tudi misleci kot je J.P. Sartre.

Kakorkoli, nekaj pa je nesporno: njegova postava za nekaj glav presega vse revolucionarje XX. stoletja…

++++++++++++++++++
Ppričujoči tekst je povzetek internega predavanja, ki ga je imel mag. Vojteh URBANČIČ za člane ZAS v februarju 2013.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
MilanAmbrozic



Pridružen/-a: 01.10. 2019, 14:14
Prispevkov: 54

PrispevekObjavljeno: 05 Okt 2019 22:37    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Podajam še zanimivo primerjavo v zvezi z odnosom Roze Luxemburg do Rusije, nacionalnega vprašanja Poljske in tudi razliko v enem pogledu med Leninom in Rozo. Ta odgovor je del mojega povzetka iz knjige Roza Luxemburg avtorja Paula Froelicha.
Spopadla se je tudi z vprašanjem povezave poljskega nacionalnega gibanja z delavskim gibanjem. V nasprotju z idejami Marxa in Engelsa, ki so jih sicer mnogi socialisti spremenili v dogme, je Roza ugotovila, da nacionalna osvoboditev Poljske ne more biti v prvem planu socialističnega delavskega gibanja. Zaradi tega so jo imeli mnogi za izdajalko revolucije in so nanjo leteli tudi grdi osebni napadi.
Idejni spor glede poljskega nacionalnega vprašanja ima zanimive korenine. Ko je Marx postavil tezo, da se mora Poljska nujno osvoboditi, je imel v mislih izjemno nazadnjaški carski režim Rusije. Rusija je s svojo močjo in neposredno vojaško grožnjo zavirala razvoj demokracije v Evropi. Vsaka oslabitev Rusije, torej tudi osamosvojitev naprednejše Poljske, bi bila za delavsko gibanje dobrodošla. Pozneje, v času Rozinega delovanja, pa so se politične razmere v Evropi spremenile, ker je začela Rusija navezovati diplomatske stike z najnaprednejšimi evropskimi deželami, tudi s Francijo. Roza je ocenila, da nima smisla zapravljati energije socialistov tudi za nacionalni boj. Razen tega so bile možnosti za osamosvojitev Poljske pičle, ker je tudi poljskim kapitalistom ustrezalo, da je bila Poljska pod Rusijo, saj so imeli tam ogromno tržišče. To temo je med drugim obdelovala v svoji doktorski disertaciji »O industrijskem razvoju Poljske«. Karl Kautsky, takrat največja marksistična avtoriteta, se je večinoma strinjal z Rozo, ne pa v vsem, saj je menil, da je pomanjkanje nacionalne zavesti buržoazije samo začasno. Tudi glede vojne kot načina za osamosvojitev Poljske je bila Roza skeptična, saj je menila, da bi vojna delavski razred spremenila samo v vojake kot sredstvo imperialističnih ciljev.
Leta 1905 je postalo jasno, da je imela Roza Luxemburg prav in da bi bil cilj obnovitve Poljske lahko nevaren za pomembnejšo pridobitev – odpravo carizma. Zato je bila pomembna predvsem enotnost proletariata vseh narodov Rusije. Zato se je mnogim zdelo protislovno, da je po drugi strani Roza zagovarjala nacionalno osvoboditev narodov pod Turki: Grkov, Srbov, Bolgarov in Armencev, in to spet v nasprotju z Marxovim mišljenjem. Marx je zagovarjal močno Turčijo kot branik pred nevarnejšo Rusijo, Roza pa je menila nasprotno. Po njenem mnenju je bilo pričakovati, da bi ruska revolucija sama uničila carizem, Turčija pa je postajala nevarno žarišče sporov v Evropi, razen tega pa je ovirala razvoj balkanskih narodov. Verjela je, da bi po osamosvojitvi balkanskih narodov ruski panslavistični vpliv nanje popustil.
Pozneje je Roza glede vprašanja o pravici narodov do samoodločbe prišla v spor tudi z Leninom. Vendar sta bili izhodišči njunih strategij različni in tega se Roza ni zavedala. Zato je imel Lenin prav, ko je vztrajal pri pravici narodov do samoodločbe. Glede poljskih razmer je imela Roza prav, a jih je neupravičeno posplošila na druge narode.
_________________
Milan Ambrožič
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
unix



Pridružen/-a: 28.01. 2009, 21:28
Prispevkov: 76
Kraj: MARIBOR

PrispevekObjavljeno: 08 Okt 2019 20:03    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Citiram:
Podajam še zanimivo primerjavo v zvezi z odnosom Roze Luxemburg do Rusije, nacionalnega vprašanja Poljske in tudi razliko v enem pogledu med Leninom in Rozo. Ta odgovor je del mojega povzetka iz knjige Roza Luxemburg avtorja Paula Froelicha.
Spopadla se je tudi z vprašanjem povezave poljskega nacionalnega gibanja z delavskim gibanjem. V nasprotju z idejami Marxa in Engelsa, ki so jih sicer mnogi socialisti spremenili v dogme, je Roza ugotovila, da nacionalna osvoboditev Poljske ne more biti v prvem planu socialističnega delavskega gibanja. Zaradi tega so jo imeli mnogi za izdajalko revolucije in so nanjo leteli tudi grdi osebni napadi.
Idejni spor glede poljskega nacionalnega vprašanja ima zanimive korenine. Ko je Marx postavil tezo, da se mora Poljska nujno osvoboditi, je imel v mislih izjemno nazadnjaški carski režim Rusije. Rusija je s svojo močjo in neposredno vojaško grožnjo zavirala razvoj demokracije v Evropi. Vsaka oslabitev Rusije, torej tudi osamosvojitev naprednejše Poljske, bi bila za delavsko gibanje dobrodošla. Pozneje, v času Rozinega delovanja, pa so se politične razmere v Evropi spremenile, ker je začela Rusija navezovati diplomatske stike z najnaprednejšimi evropskimi deželami, tudi s Francijo. Roza je ocenila, da nima smisla zapravljati energije socialistov tudi za nacionalni boj. Razen tega so bile možnosti za osamosvojitev Poljske pičle, ker je tudi poljskim kapitalistom ustrezalo, da je bila Poljska pod Rusijo, saj so imeli tam ogromno tržišče. To temo je med drugim obdelovala v svoji doktorski disertaciji »O industrijskem razvoju Poljske«. Karl Kautsky, takrat največja marksistična avtoriteta, se je večinoma strinjal z Rozo, ne pa v vsem, saj je menil, da je pomanjkanje nacionalne zavesti buržoazije samo začasno. Tudi glede vojne kot načina za osamosvojitev Poljske je bila Roza skeptična, saj je menila, da bi vojna delavski razred spremenila samo v vojake kot sredstvo imperialističnih ciljev.
Leta 1905 je postalo jasno, da je imela Roza Luxemburg prav in da bi bil cilj obnovitve Poljske lahko nevaren za pomembnejšo pridobitev – odpravo carizma. Zato je bila pomembna predvsem enotnost proletariata vseh narodov Rusije. Zato se je mnogim zdelo protislovno, da je po drugi strani Roza zagovarjala nacionalno osvoboditev narodov pod Turki: Grkov, Srbov, Bolgarov in Armencev, in to spet v nasprotju z Marxovim mišljenjem. Marx je zagovarjal močno Turčijo kot branik pred nevarnejšo Rusijo, Roza pa je menila nasprotno. Po njenem mnenju je bilo pričakovati, da bi ruska revolucija sama uničila carizem, Turčija pa je postajala nevarno žarišče sporov v Evropi, razen tega pa je ovirala razvoj balkanskih narodov. Verjela je, da bi po osamosvojitvi balkanskih narodov ruski panslavistični vpliv nanje popustil.
Pozneje je Roza glede vprašanja o pravici narodov do samoodločbe prišla v spor tudi z Leninom. Vendar sta bili izhodišči njunih strategij različni in tega se Roza ni zavedala. Zato je imel Lenin prav, ko je vztrajal pri pravici narodov do samoodločbe. Glede poljskih razmer je imela Roza prav, a jih je neupravičeno posplošila na druge narode.


Odnos Lenina in R. Luxemburg (v nadaljevanju: Roza) je bil izredno kompleksen in večplasten ter ambivalenten. Polemika se je začela že leta 1904 z njenim člankom 'Organisationsfragen der russischen Sozialdemokratie' (Organizacijska vprašanja ruske socialdemokracije, objavljen v reviji Die Neue Zeit št. 42-43, 1903/04, I: str. 484–492; II: str. 529–535). Gre za njen komentar/kritiko Leninove knjižice 'Ein Schritt vorwärts, zwei Schritte zurück', (En korak naprej, dva koraka nazaj), napisan 1904 in objavljen v Ženevi maja 1904.

Bistvo razhajanj je bil njun različen pogled na organizacijo delavske partije. Lenin je zagovarjal 'partijo novega tipa' (omenjeno v mojem članku), osmišljeno kot 'avantgarda delavskega razreda', ki temelji na organizacijskem principu demokratičnega centralizma*, ki ne dopušča frakcionaštva. Partijo je Lenin štel kot monolitno obliko organizacije proletariata, kajti to je njegovo edino orožje.

<<<<<<<<<<<<<
* Gre za načelo hierarhične organizacije odnosov predvsem v komunističnih partijah, katerega namen je zagotavljanje demokratičnega vpliva članstva na organizacijo in učinkovito, enotno centralno vodenje organizacije. Mimogrede, to vprašanje je bilo tudi jedro razkola med boljševiki (večino) in menjševiki (manjšino).
<<<<<<<<<<<<<

Roza je kritizirala to, kar v svojem članku imenuje 'ultracentralizem'. Po njenem je temelj uspešnega delovanja neke revolucionarne partije v samostojni, ustvarjalni vlogi množic in notranji demokraciji v tem gibanju.** Posebej je kritizirala Leninovo rešitev, da ima CK pravico, da ustanavlja področne komiteje, jim predpisuje statut, da jih razpušča brez pravice do pritožbe in ponovno organizira, s tem pa odločilno vpliva na sestavo kongresa in CK.
<<<<<<<
**Zgodovina po Leninovi smrti je dala prav Rozi. Stalin je popolnoma izkrivil Leninovo idejo o prepovedi frakcij in jo izrabil za obračunavanje z vsemi svojimi kritiki in privedel ultracentralizem v partiji do pošastnega absurda: ena partija, en CK, en politbiro, en generalni sekretar – ki ni odgovoren nikomur. To je v bistvo princip 'firerstva', ki ga je v Nemčiji prakticiral njegov kompanjon Hitler).
<<<<<<<<<<<<

Lenin je Rozi odgovoril s člankom 'Ein Schritt vorwärts, zwei Schritte zurück' – Ein Abwehr von N. Lenin (ki pa ga Die Neue Zeit ni objavil; objavljen je bil novembra 1904 v Ženevi kot poseben letak, v SZ pa šele leta 1930). Pravi, da tovarišica Roza Luksemburg "ne seznanja bralce z mojo knjigo, ampak z nečim drugim. ("nicht mit meine Buch, sondern mit etwas anderem bekannt macht."). Lenin ji odgovarja, da je zgrešila poanto in da njene kritika ni upravičena. Ne gre za razliko med organizacijskimi principi, ampak "za vprašanje kako, na kašen način – ki ni v nasprotju s pojmom partije – se mora podpirati, kritizirati in korigirati vsak sistem" ("sondern mit der Frage, wie ein jegliches System in einer dem Parteibegriff nicht widesprechenden Weise eingehalten, kritisiert un korrigiert werden muss").

Tudi ni res, pravi Lenin, da "ima CK pravico, da organizira področne komiteje partije" ("das Zentralkomitee die Befugnis hat, alle Teilkomitees der Partei zu organisieren."). V dokaz citira načrt organizacijskega statuta partije. Pravi, "da v tem načrtu ni govora o pravici organizirati področne komiteje." ("In diesem Entwurf ist von dem Rechte, die Teilkomitees zu organisieren, keine Rede.")

Lenin zaključuje svoj odgovor z ugotovitvijo, da je "nepotrebno poudarjati, koliko je nespoštovanje odločitev II. kongresa kongresa "("Es braucht nicht zu werden … diseses Niederwerfen aller Beschlusse … des II. Parteitags ") /zaradi razkola Ruske socialdemokratske delavske partije na 2.kongresu, oktobra 1903 in frakcionaštva, op. U.V./ privedlo do "padca prestiža socialdemokracije", da je partija demoralizirana s tem nespoštovanjem vseh sklepov, vseh volitev na 2. kongresu, s to borbo partijskih organov, odgovornih pred Partijo …/"wie stark die Prestige der Sozialdemokratie gefahlen sind").

Toliko za uvod.

Zdaj pa k vprašanju Poljske, ki ga ti problematiziraš skozi knjigo Paula Froelicha. Roza je svoje stališče do Poljske pojasnila v eseju Foreword to the Anthology: The Polish Question and the Socialist Movement (1905); gre za članek The National Question – Selected Writings by Rosa Luxemburg, edited and introduced by the late Horace B. Davis, Monthly Review Press, 1976.

Svoj članek zaključuje takole:

"Posledično je ravno neovirano razredno gibanje poljskega proletariata, ki je zraslo, skupaj s kapitalizmom, na grobu gibanja za nacionalno avtonomijo, najboljše in edino zagotovilo za doseganje, skupaj z buržoazno enakostjo, samostojnostjo in svobodo v političnem življenju in v naši nacionalni kulturi. Tako je treba celo s čistega nacionalnega vidika vse, kar prispeva k spodbujanju, širitvi in pospeševanju gibanja delavskega razreda, gledati kot prispevek k nacionalnemu domoljubju v najboljšem in resničnem pomenu besede. Toda vse, kar zaustavlja ali ovira ta razvoj, vse, kar bi ga lahko upočasnilo ali povzročilo odstopanje od njegovih načel, je treba šteti kot škodljivo in sovražno za nacionalno stvar. S tega vidika prizadevanja za gojenje starih tradicij nacionalizma in preusmeritev poljskega delavskega razreda s poti razrednega boja do utopične norosti poljske obnove, kot je to počel socialni patriotizem dvanajst dolgih let, predstavljajo politiko globokega proti - nacionalizma, kljub navideznim nacionalističnim lastnostim. Socialna demokracija, ki pluje pod zastavo mednarodnega socializma, nosi poljsko nacionalno kulturno dediščino, ki je sedanja posledica dialektike zgodovine. Da bi razumeli in predvideli ta postopek in delovali v skladu z njim, to nam omogoča marksistična metoda."

Roza in Lenin sta imela dosti več skupnega kot pa je bilo tistega, kar ju je razdvajalo. Spoštovala sta eden drugega; posebej Lenin je imel zelo visoko mnenje o Rozi, kar jo uvršča v ozek krog izbrancev v tem smislu.

Oba sta bila idejna otroka socialdemokracije in njenih vrednot.

Oba sta se borila proti revizionizmu v 2. INTERNACIONALI. Skušala sta izvleči mednarodno delavsko gibanje iz močvirja revizionizma.

Oba sta bila ustvarjalna marksista, ne pa epigona, kot je bil npr. Stalin, ki Marxa nikoli ni razumel.

Toda – vedno je nek 'toda' – razhajala sta se ne v strategiji, ampak v taktiki doseganja revolucionarnih ciljev. Njuni pogledi na ključne točke razrednega boja so bili pogosto diametralno nasprotni in vsak poskus minimiziranja ali marginaliziranja teh razlik z današnje časovne perspektive, da bi ju prikazali v lepši luči, je infantilen in pomeni slabo prikrit poskus falsificirati zgodovinska dejstva.

Najbolj so bile očitne te razlike v narodnostnem vprašanju. To vprašanje ima v marksizmu dolgo brado in citat, ki ga je napisal sicer Engels o avstroogrskih Slovanih (kamor smo spadali tudi Slovenci!) kot 'nezgodovinskih narodih', ti gotovo ne bo všeč:
"Toda ob prvi zmagoviti vstaji francoskega proletariata ... bodo avstrijski Nemci in Madžari dobili svobodo in se krvavo maščevali slovanskim barbarom. Splošna vojna, ki bo nato izbruhnila, bo razkropila slovansko Sonderbund [zavezništvo] in uničila vse te majhne svinjske (' pigheaded ') narode celo do njihovih imen ('small pigheaded nations even to their very names.'). Naslednja svetovna vojna ne bo izbrisala le gnilih reakcionarnih razredov in dinastij z obličja zemlje, temveč tudi celotnih reakcionarnih ljudstev. In tudi to je napredek.' (F. Engels, Madžarski boj, januar 1849, e-vir: https://libcom.org/library/luxemburg-versus-lenin-mattick)

Rozino stališče, ki je preveč poudarjalo internacionalizem, je ovrgla zgodovina, Leninovo se je pod Stalinom (predvsem v III. internacionali in kasneje v Kominterni) sprevrglo v najhujše zatiranje in omalovaževanje pravic narodov do samostojnosti in samoodločbe.

Lenin je o samoodločbi narodov napisal v zvezi z federativnim ali centralističnim modelom tole:

"Kolikor je demokratska ureditev države bližje popolni pravici do odcepitve, toliko bodo odcepitvene težnje v praksi redkejše in slabotnejše, ker so prednosti velikih držav nesporne (prim. EU!), poleg tega pa te prednosti z napredkom kapitalizma stalno rastejo. Priznanje samoodločbe ni enako s priznavanjem federacije kot principa … Prav s tega stališča je Marx, ki je bil centralist, celo predpostavljal federacijo Irske z angleškim nasilnim zatiranjem Irske s strani Anglije."
Dalje: "Kot lahko pride človeštvo do ukinitve razredov samo skozi prehodno obdobje diktature zatiranega razreda, lahko podobno pride do neizbežnega združevanja narodov človeštvo samo preko prehodnega obdobja popolne osvoboditve vseh zatiranih narodov, t.j. njihove pravice do odcepitve." (V.I. LENJIN: DELA, ZVEZEK 21, str. 217-1Cool.

Na tem je trmasto vztrajal tudi med in po revoluciji.

Bistvo Rozine kritike pa je v naslednjem:
"Namesto da bi delovali v istem duhu pristne mednarodne razredne politike, ki so jo zastopali v drugih zadevah, namesto da bi delali za najbolj trdno zvezo revolucionarnih sil na celotnem območju cesarstva, namesto da bi zagrizeno branili celovitosti ruskega carstva kot območje revolucije in nasprotovali vsem oblikam separatizma solidarnosti in enotnosti proletarcev v vseh deželah znotraj sfere ruske revolucije kot najvišjega poveljstva politike, boljševiki s svojo votlo nacionalistično frazeologijo o "pravici do samoodločbe do točke ločitve", so dosegli ravno nasprotno in buržoaziji v vseh obmejnih državah zagotovili najlepši, najbolj zaželen izgovor, pravo zastavo protirevolucionarnih prizadevanj. Namesto da bi proletariat v obmejnih državah opozorili na vse oblike separatizma, kot zgolj meščanske pasti, niso s svojim sloganom storili drugega kot zmedli množice v vseh obmejnih državah in jih predali demagogiji buržoaznih razredov. S to nacionalistično zahtevo so sprožili razpad Rusije same, potisnili nož v sovražnikovo roko, ki naj bi zarezal v srce ruske revolucije."
(R. Luxemburg: (1922). The Russian Revolution, Chapter 3, The Nationalities Question)

Kot bi poslušal Putina, bivšega šefa KGB v Nemški demokratični republiki: "Razpad SZ je največja geopolitična katastrofa dvajsetega stoletja." (Govor leta 2005)
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
MilanAmbrozic



Pridružen/-a: 01.10. 2019, 14:14
Prispevkov: 54

PrispevekObjavljeno: 10 Okt 2019 10:10    Naslov sporočila: Nadaljevanje razprave Odgovori s citatom

Hvala za izčrpen odgovor.
Da, tudi v knjigi o Rozi Luxemburg veliko piše o prijateljstvu in vrednotah obeh, Roze in Lenina, pa tudi o razlikah v pojmovanju vloge in ureditve KP itd. Torej sklepaš, da je Roza res naredila zelo velik (pomemben) spodrsljaj pri narodnostnem vprašanju v splošnem? Da, saj to je morda preveč blago omenjeno tudi v knjigi.
Glede socialno-demokratskih strank: splošno se strinjajo (vsaj marsikdo, seveda, odvisno, kdo), da so izdale revolucionarnost in marksistična načela. To je delno obrazloženo v omenjeni knjigi, pa tudi drugod, npr. v zgodovini o KPJ. Če ne drugega, je to najbolj očitno pri nemškem delavskem gibanju.
Tega se je najverjetneje navsezadnje močno zavedala tudi Roza, saj se je odločila s spartakovskim gibanjem za večjo radikalnost, skupaj s prijateljem Liebknechtom. Oba levičarja, pa tudi druge, tudi ti omenjaš v članku. Kaj praviš?
_________________
Milan Ambrožič
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
unix



Pridružen/-a: 28.01. 2009, 21:28
Prispevkov: 76
Kraj: MARIBOR

PrispevekObjavljeno: 10 Okt 2019 13:40    Naslov sporočila: Re: Nadaljevanje razprave Odgovori s citatom

MilanAmbrozic je napisal/a:
Hvala za izčrpen odgovor.
Da, tudi v knjigi o Rozi Luxemburg veliko piše o prijateljstvu in vrednotah obeh, Roze in Lenina, pa tudi o razlikah v pojmovanju vloge in ureditve KP itd. Torej sklepaš, da je Roza res naredila zelo velik (pomemben) spodrsljaj pri narodnostnem vprašanju v splošnem? Da, saj to je morda preveč blago omenjeno tudi v knjigi.
Glede socialno-demokratskih strank: splošno se strinjajo (vsaj marsikdo, seveda, odvisno, kdo), da so izdale revolucionarnost in marksistična načela. To je delno obrazloženo v omenjeni knjigi, pa tudi drugod, npr. v zgodovini o KPJ. Če ne drugega, je to najbolj očitno pri nemškem delavskem gibanju.
Tega se je najverjetneje navsezadnje močno zavedala tudi Roza, saj se je odločila s spartakovskim gibanjem za večjo radikalnost, skupaj s prijateljem Liebknechtom. Oba levičarja, pa tudi druge, tudi ti omenjaš v članku. Kaj praviš?



Hvala za izčrpen odgovor.

Glede socialno-demokratskih strank: splošno se strinjajo (vsaj marsikdo, seveda, odvisno, kdo), da so izdale revolucionarnost in marksistična načela. To je delno obrazloženo v omenjeni knjigi, pa tudi drugod, npr. v zgodovini o KPJ. Če ne drugega, je to najbolj očitno pri nemškem delavskem gibanju. Tega se je najverjetneje navsezadnje močno zavedala tudi Roza, saj se je odločila s spartakovskim gibanjem za večjo radikalnost, skupaj s prijateljem Liebknechtom. Oba levičarja, pa tudi druge, tudi ti omenjaš v članku. Kaj praviš?



Stvar je bolj kompleksna. Kot običajno … Very Happy

Dokler je Kominterno (3. Internacionalo) vodil Lenin, so bila razhajanja s socialdemokrati minorna in so sodelovali. Vedeti namreč moraš, da se je sovjetska KP ob ustanovitvi imenovala Ruska socialdemokratska delavska stranka (1. kongres 1898) in se je šele leta 1918 preimenovala v Vsezvezno komunistično partijo (boljševikov) /VKP(b)/. Bistvena razlika med socialdemokrati (SD) in komunisti je bila okoli vloge množic v revoluciji. Medtem ko so SD zagovarjali tezo o 'spontanosti' revolucije, je Lenin vztrajal, da mora revolucijo voditi avantgarda – komunistična partija, kot monolitna in enotna sila.

Ključni dokument v tem žalostnem razkolu med SD in KP je bil Leninov pamflet "Kaj delati?" iz 1902. Ta tekst je 'rojstni kraj' komunistične partije novega tipa – leninske partije. Predstavlja sintetično študijo in sedes materiae o organizaciji komunističnih partij. Obenem je bil motiviran z željo, da se jasno razmeji od ostalih smeri v delavskem gibanju v Rusiji in nasploh. Predvsem je polemiziral z Eduardom Bernsteinom, vodjem nemške Sozialdemokratische Partei Deutschlands, SPD (takrat največje delavske partije na Zahodu, katere naslednica je današnja SPD v ZRN). Bernstein je zagovarjal miren prehod v socializem, brez nasilne revolucije ('gibanje je vse, cilj ni nič', je bilo njegovo znano geslo). Lenin ni bil a priori proti SD, vendar je menil, da glede na razmere v Rusiji ni možno kopirati organizacijskega vzorca zahodnih SD partij. Za ruski proletariat ekonomske in parlamentarne reforme ne morejo biti cilj, gre za radikalno odpravo razredne strukture družbe.

Po Leninovi smrti in po tem, ko si je Stalin popolnoma podredil Kominterno, je le-ta začela zagovarjati tezo o socialnem fašizmu, kar je bila katastrofa za mednarodno delavsko gibanje. Ta teorija je zagovarjala tezo, da je socialna demokracija varianta fašizma, ker je - poleg skupnega korporativističnega ekonomskega modela - stala na poti diktature proletariata. Takrat je Stalin trdil, da je kapitalistična družba vstopila v "tretje obdobje", v katerem bo neizbežna revolucija, vendar bi jo socialni demokrati in druge "fašistične" sile lahko preprečile. Izraz "socialni fašizem" se je pejorativno uporabljal za opis socialdemokratskih strank, protikominternskih in progresivnih socialističnih strank in disidentov znotraj sekcij Kominterne v celotnem medvojnem obdobju. Najbolj usodno zanjo in za celotno delavsko gibanje v Evropi, pa je bilo dejstvo, da je teorijo o "socialnem fašizmu" glasno zagovarjala Komunistična partije Nemčije, ki jo je Stalin vsaj od leta 1928 v veliki meri nadziral in financiral.

Že samo to stanje je bilo neprimerljiva katastrofa za nemški proletariat, potem pa je prišel sramotni pakt Ribbentrop-Molotov 1939, ko so nenadoma – tako rekoč čez noč – iz Kominternine centrale v Moskvi pričele prihajati direktive, da so nacisti, se pravi NSDAP – pravi razredni prijatelji proletariata (zdaj ti je jasno, zakaj so se v tovariškem, partijskem vzdušju ob podpisu tega pakta v Moskvi komunisti in fašisti naslavljali s 'Parteigenosse', t.j. 'partijski tovariš' in nazdravljali z vodko in šampanjcem) in da se je treba z njimi bratiti!

V članku v Die Welt, glasilu nemške KP, objavljenem v Stockholmu, je izgnani komunistični voditelj Walter Ulbricht (sic!! Trikrat lahko ugibaš, zakaj je po vojni postal šef KP v NDR!) nasprotoval zaveznikom (s strani Hitlerja napadeno Veliko Britanijo je predstavil kot "najbolj reakcionarno silo na svetu" in trdil: "Nemška vlada izjavlja, da je pripravljena na prijateljske odnose s Sovjetsko zvezo, medtem ko si angleško-francoski vojni blok želi vojno proti socialistični Sovjetski zvezi: sovjetski ljudje in delovno ljudstvo Nemčije imata interes, da bi preprečili angleški vojni načrt." (!!!!) Shocked

In potem je prišel 22. junij 1941 (napad Hitlerja na SZ), ko je nacifašizem spet postal 'smrtni sovražnik' proletariata. Ponovno so bile poslane depeše iz Moskve vsem članicam Kominterne, da "Velika Britanija in ZDA nista več "najbolj reakcionarni sili na svetu" in da je zdaj, od 22.6. 1941 zjutraj zopet čas, da Kominterna aktivno podpira zaveznike v boju proti silam Osi in da ne gre več za 'imperialistično vojno', ki se mednarodnega proletariata ne tiče … Tako se vodi mednarodna politika! Confused

Potem, ko je ugotovil, da mu Kominterna ne koristi več (po zmagi pri Stalingradu) in da bi pomiril svoje zaveznike (predvsem Roosevelta in Churchilla), jo je preprosto razpustil, kot da gre za skavtsko združenje.
15. maja 1943 je bila vsem sekcijam Kominterne poslana deklaracija izvršnega odbora, ki zahteva njeno razpustitev. Deklaracija se glasi:

"Zgodovinska vloga Komunistične internacionale, ki je bila organizirana leta 1919 kot posledica političnega kolapsa velike večine starih predvojnih delavskih strank, je bila v tem, da je ohranila nauke marksizma pred vulgarizacijo in izkrivljanjem oportunističnih elementov delavskega gibanja. Toda že dolgo pred vojno je postajalo vse bolj jasno, da se bi - glede na to, da je postala situacija vsake posamezne države in tudi mednarodna situacija vse bolj kompleksna- s posredovanjem nekega mednarodnega središča - srečali z nepremostljivimi ovirami."

Človek ne more verjeti, ko bere to čvekanje. Kot bi se Stalin delal norca iz vseh KP, članic Kominterne! Potem, ko jo je idejno uničil, jo spravil ob ves ugled, ko so njene poslance kot izdajalce nagnali iz več parlamentov – si je upal zapisati, da je ta poslušni instrument stalinistične politike – Kominterna – "ohranila nauke marksizma pred vulgarizacijo in izkrivljanjem oportunističnih elementov delavskega gibanja." Embarassed Bilo bi smešno, če ne bi bilo tragično …

Roza in Liebknecht (oba ubita 1919) sta bila do svoje tragične smrti glede tega vprašanja vedno na leninskih pozicijah.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
MilanAmbrozic



Pridružen/-a: 01.10. 2019, 14:14
Prispevkov: 54

PrispevekObjavljeno: 11 Okt 2019 13:37    Naslov sporočila: x Odgovori s citatom

Hvala. Da, te razlike o načinu boja za socializem, npr. polemika Lenina z drugimi delavskimi voditelji, so mi bile znane. Vedno znova pa me zgrozi, ko vidim poteze Stalina. Tega, da je vpeljal pojem "socialni fašizem", nisem vedel. Da, o tistem bratovskem nazdravljanju sem tudi že slišal. Zdaj so mi jasnejši tudi motivi za Stalinovo direktivo o razpustu Kominterne. Ta dogodek je med drugim omenjen tudi v partizanskem filmu Sutjeska, ko Moskva zahteva od KPJ, da poda svoje mnenje o razpustitvi Kominterne.
_________________
Milan Ambrožič
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
Pokaži sporočila:   
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    FORUM ZDRUŽENJA ATEISTOV SLOVENIJE (ZAS) Seznam forumov -> Ateizem pri nas Časovni pas GMT + 1 ura, srednjeevropski - zimski čas
Stran 1 od 1

 
Pojdi na:  
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu
Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu


MojForum.si - brezplačno gostovanje forumov. Powered by phpBB 2.