MilanAmbrozic
Pridružen/-a: 01.10. 2019, 14:14 Prispevkov: 54
|
Objavljeno: 05 Okt 2019 22:21 Naslov sporočila: PASTI ARGUMENTIRANJA |
|
|
V Ateističnem zborniku 2017/18 sva s Jožetom Kosom Grabarjem napisala članek o pasteh argumentiranja. Članek se nanaša tudi na napačne argumente v religijah.
Tu podajam en odstavek iz najinega članka:
Steven Pinker poudarja, da je delovanje možganov izračunavanje, vendar človeškega uma vseeno ne smemo enačiti z računalnikom, ker deluje drugače. Poudarja tudi njegove pomanjkljivosti, pri tem pa se sklicuje na darvinizem. Zavedati se moramo, da je bila v evoluciji glavna naloga uma razumevanje delovanja neposredne okolice, da bi človek (ali drugo živo bitje) laže preživel in se razmnoževal. Spraševanje o delovanju vesolja in smislu življenja ter ukvarjanje z umetnostjo je stranski produkt tega biološkega razvoja. Pripravljeni moramo biti na to, da človeštvo na nekatera osnovna vprašanje ne bo nikoli znalo odgovoriti. Pinker je postavil zanimivo hipotezo, zakaj uživamo ob glasbi (natančneje, ob harmoničnih tonih): določene tonske kombinacije nas pomirjajo, saj nam glede na podobne dogodke tudi v naravi pravijo, da nismo v nevarnosti. Pinker je sicer specialist za jezik in nevrolingvistiko, postavil pa je tudi vzporednice med jezikom in glasbo. Zastavil si je tudi vprašanje o psihologiji vere in razmišlja podobno kot Dawkins. Citira npr. Blaisa Pascala: »Človek nikdar ne povzroča zla tako popolnoma in radostno kot takrat, ko to počne iz verskega prepričanja.« Pinker meni, da imajo v primerjavi z zapletenimi idejami moderne znanosti verska prepričanja pomanjkanje domišljije. Omenja, da je antropologoma Pascalu Boyerju in Danu Sperberju verjetno dobro uspelo razložiti, da animistične religije izhajajo iz tega, da razum deluje s sistemom specializiranih modulov, da skupaj ugotavljajo delovanje sveta. Na primer, osnova za duhove so bili vedno konkretni objekti, katerim kake lastnosti dodajo ali izbrišejo, da pridobijo nenavadnost. Kot smo že omenili, ljudje se izogibajo razmišljanja o verskih zadevah v tistih smereh, ki bi jih pripeljale do logičnega protislovja. Ne vprašajo se npr. o tem, zakaj mora bog poslušati naše molitve, če pa pozna naše namene. Pri vsem tem pa ima največjo korist verska elita. _________________ Milan Ambrožič |
|